Aanleiding
Als je op een willekeurige dag het FD open slaat vind je voor je bij de vierde pagina bent een artikel gerelateerd aan duurzaamheid. Niet alleen de wetenschap, maar ook overheden en bedrijven zetten meer en meer stappen in bewustzijn én actie om de uitputting en vervuiling van de aarde aan te pakken.
Maar dit is niet zomaar gerealiseerd. Onze samenleving is (nog) niet ingericht op het niet meer produceren van afval laat staan op het waardevol terugwinnen van grondstoffen. En waar moet je dan beginnen?
De ontwikkelingsagenda die voor de 193 lidstaten van de VN zijn afgesproken spreken een duidelijke ambitie uit. Geplaatst onder de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) wordt deze ambitie gekoppeld aan concrete doelstellingen waarmee een goede eerste stap wordt gezet.
Behalve als richtlijn voor beleidsvorming zijn de SDG’s ook een goed aanknopingspunt voor bedrijven om gericht hun productie / dienstverlening een bijdrage te laten leveren aan een duurzamere wereld.
SDG’s
Lange lappen tekst met beleidsregels nodigen over het algemeen niet uit tot actie. Om de de Sustainable Development Goals (SDG’s) aantrekkelijk te maken worden deze veelal in de onderstaande 17 tegels weergegeven. Deze tegels geven in enkele woorden weer waarnaar gestreefd wordt.
Bedrijven hebben zelden invloed op al deze doelstellingen. En een plaatje alleen is vaak ook nog niet concreet genoeg om te kunnen bepalen of een bedrijf dit doel kan omarmen in haar strategie. Daarom heeft iedere SDG nog een uitwerking met onderliggende targets geformuleerd.
Praktijkvoorbeelden
In de afgelopen 5 jaar hebben meer en meer bedrijven enkele targets in hun strategische beleidsvoering opgenomen. Klein en groot. Nederlands en internationaal.
- Interface is een koploper die inmiddels wereldwijd haar producten baseert hergebruik en zelfs het CO2 negatief produceren van vloerbedekking. (https://www.interface.com/EU/nl-NL/campaign/climate-take-back/Climate-Take-Back-nl_NL)
- Unilever heeft in hun Unilever Sustainable Living Plan (USLP) een blauwdruk voor duurzame groei geformuleerd, die voor dit bedrijf een antwoord vormt op de uitdagingen en kansen van een wereld waarin steeds minder grondstoffen beschikbaar zijn, die steeds oneerlijker zijn verdeeld. (https://www.unilever.nl/duurzaam-leven/strategie/un-sustainable-development-goals/)
- Ikea beloofd “Meer dan 85% van ons eigen afval wordt gescheiden en gerecycled.” (https://www.ikea.com/nl/nl/dit-is-ikea/5x-duurzaam-met-ikea.html)
- Het kenniscentrum van de hogeschool Leiden richt zich onder andere op kennisontwikkeling rond gendergelijkheid binnen de politiek, de economie en het openbare leven. (https://www.hsleiden.nl/duurzaam-organiseren/over-het-kenniscentrum/index)
Eerste stappen
Iedere bestuurder weet dat het hebben van grote ambitie een bedrijf vooruit helpt. Iedere bestuurder weet ook dat grootste targets die ver van de dagelijkse praktijk afliggen medewerkers en management eerder vermoeit dan inspireert.
De belangrijkste eerste stap bij het opnemen van de SDG’s in de bedrijfsstrategie is de afstemming op de dagelijkse praktijk. Wat is tastbaar om iedereen in het bedrijf heen? Welke eerste stap kan daarin gezet worden? De combinatie van een zichtbare eerste stap en de uitnodiging aan medewerkers om zelf met ideeën te komen waar zij invloed op hebben versterken in eerste plaats het bewustzijn. Pas als het bewustzijn er is, is er bereidheid om mee te doen en mee te denken. Dit geldt zowel voor medewerkers als voor het management.
Als deze eerste stappen ook direct een zichtbaar (klein) financieel resultaat voor het bedrijf opleveren, wordt het daarmee direct gemakkelijker om andere investeringen die nodig zijn te verkrijgen.
En dan verder….
De vervolgstappen hebben vaak meer impact op de dagelijkse bedrijfsvoering en vragen bijvoorbeeld om andere manieren van inkopen of aanpassingen van processen. Om dit ook effectief te doen vraagt dat om een echte integratie van de doelen in het strategische beleid. Met het uitstippelen van realistische targets waarbij het algemene gevoel is dat het een haalbare uitdaging is zal management zich bereid zijn te committeren.
Betrek belanghebbenden bij het bepalen van de doelen is zo’n logische stap dat dat niet genoemd hoeft te worden. Het blijven controleren of de gestelde doelen ook daadwerkelijk bijdragen aan de ambitie is wel relevant. Als er enthousiasme ontstaat, ontstaan er ook vele goede en goedbedoelde ideeën die mogelijk de focus afbrengen van de geformuleerde ambitie. Voor elk van deze ideeën is het belangrijk om te blijven toetsten of deze ook op dat moment het juiste zijn om aan te pakken. Versnippering van de energie leidt regelmatig tot het niet realiseren van vele kleine ideeën. Gefocuste energie leidt tot inzet op minder ideeën, maar die worden wel gerealiseerd.
- Kies met het management 3 SDG’s waar je zichtbaar bij betrokken bent
- Formuleer haalbare doelen en selecteer 5 ideeen waarmee resultaat behaald kan worden
- Communiceer zichtbaar over de voortgang